Za dobar film je potrebna autentičnost
– Josip Lukić -

U ulozi glumca, režisera, a sada i u ulozi člana žirija, Josip Lukić deo je Filmskog Fronta već godinama. Gotovo domaćin. Ovaj hrvatski filmski reditelj, diplomac zagrebačke Akademije dramskih umetnosti, svojim filmovima, koji su mahom nastali tokom studija, nastoji da publici prenese autentičnost i neočekivanost u rediteljskom postupku, što posetioci ovogodišnjeg Filmskog fronta mogu da pogledaju na primeru filma ‘’Majči’’ u okviru pratećeg programa DokuFronta, četvrtog dana festivala.

Šta Vas vraća Filmskom frontu?

Kada smo radili prvi film koji je selektiran ovde, ja sam bio scenarista I glumac, došli smo ovde, svidela nam se atmosfera, dobra selekcija, mali festival, dragi ljudi… Valjda se sve spojilo.

Koji su vaši kriterijumi za dobar kratki film iz perspektive reditelja?
Teško pitanje. Nemam pojma, ja napravim šta mi dođe po instinktu. Ja volim možda da se tiče nekog tabua društvenog, da je radikalno, da je dinamično... Ovisi mi o fazi života. Počeo sam sa nekom radikalom I sad ću videti kako dalje. Mislim da priča treba da bude autentična I da bi jednostavno redatelj trebalo da zna šta on tu – da li je to prošao neko njemu blizak, ili on. Oseti se ako je priča autentična, onda likovi zažive. Jednostavno, prenese se to.

Onda, za vaš film ‘’Majči’’ možemo reći da je u suštini eksperimentalno-dokumentarna forma?
Zapravo je, to je jedan veliki eksperiment, jer se radi samo o nekom blebetanju, razgovaranju. Imao sam neki koncept u glavi I dovoljan broj godina životnog iskustva da bi mogao to – njen život- pretvoriti u glediv film. Da to proteče. Imao sam neke režijske koncepte u glavi ali jednostavno ne možete uticati koliko će to biti zanimljivo, kako će vam sagovornik u dokumentarnom filmu reagirati. Puno se stvari spoji, pa se zato film smatra umetnošću.

Pomenuli ste da se bavite tabuima u filmu. Koja tema, po Vama ostavlja najjači utisak u kratkoj formi?
Kratki film ima svoje zakonitosti I on omogućuje u tom svom omotaču da se baviš samo jednom emocijom, ako hoćeš da ti kratki film uspe. Znači da se možeš baviti jednom stvari. A to kako ćeš je ti obraditi - recimo ovaj zadnji film koji sam špogledao u Srbija/region selekciji - o menstruaciji (film ‘’Roze’’ Tamara Todorović, 2018. ,regionalna selekcija prim. aut.) – tu je ipak nešto preneseno, neka nova emocija, nešto novo sam doživio, stavio se u kožu te djevojke. Da li je to bila gluma te djevojke, da li produženi kadrovi, osjetio sam neku energiju Bitno je samo da se baviš u kratkom filmu tako da ne ideš previše, da ne otvaraš previše, da se držiš samo jedne teme, jer nemaš vremena.

Koliko Vam je iskustva potrebno kada ste reditelj da biste napravili dobar film?
Mislim da je to neko životno iskustvo. Mislim da je režija zapravo spoj životnog iskustva, neke prirodne, socijalne inteligencije, I rada sa ljudima. Empatije. Ne da budeš šef, nego da prepoznaš kako izvući najbolje iz druge osobe ili iz sebe I svoje priče. Ako doživljavaš neka iskustva u životu onda lakše možeš prepoznati šta izgovoriti, koju uputu dati, ili šta tražiti u određenom trenutku. Kako u životu tako I u filmu.

Koliko danas pratite kinematografiju, da li srpska I hrvatska kinematografija imaju sličnosti, koliko sarađuju?
Mislim da je možda hrvatski igrani film u zadnjih pet-šest godina malo prepoznatljiviji. MIslim da su srpski dokumentarci dosta jaki. Ovaj sad novi val mladih redatelja iz Srbije. Jedino što je kod Srbije je da ima manje novaca, a ni mi nemamo nešto. Možda je naš sustav malo uređeniji, ali nije ni to, ako se pojavi talent koji će nositi kinematografiju ni jedan sustav ga neće spriječiti. Filmovi će se raditi, dobra knjiga će uvek biti dobra knjiga. Ne bih sad pravio između Srbije I Hrvatske komparacije, u celoj Evropi se rade ti neki polu-slični filmovi.

Kakav je Vaš stav o studentskim filmovima?
Uvijek je večna priča, kako sa nula kuna ili tisuću evra, kod nekih sretnika pet, napraviti dobar film koji može ići na festival, koji te može dojmit. MIslim da je to isto neka kreativnost, ali mislim I da je to najbolji period za bavljenje filmom jer je najmanja odgovornost, namanji stres. Kad radiš ipak dugometražni film koji ti plaća država, kad imaš sto, dvesta ljudi na setu, ipak je ovo studentsko nekako najveselije doba.

Šta je dobro kad je kratko?
Loša veza.





Iz potrebe, pre svega publike, ali i studenata Akademije umetnosti u Novom Sadu, još 2003 godine nastaje „Vojvođanski festival filma i videa“. Vrlo brzo, on prerasta u Festival kratkometražnog filma Filmski Front, a tada dobija i međunarodni karakter.
Ono što se, pak, od nastanka nije menjalo, jeste srž festivala koji do danas neguje i afirmiše autorski umetnički izraz, eksperiment, profesionalizam, ali i entuzijazam, kao i tradicionalne filmske forme. Mali, intiman festival, sa dugogodišnjom publikom iz godine u godinu samo raste o čemu najviše svedoči broj najnovijih ostvarenja profesionalnih produkcija kratkog filma iz celoga sveta koji se prikazuju u okviru Međunarodne selekcije. Međunarodni festival kratkometražnog filma Filmski front ujedno je i prozor u događanja iz sveta kratkog filma u Srbiji i region i jedan od poslednjih bastiona filmske umetnosti Novog Sada.
Iza Festivala stoji Kino klub Novi Sad. Mladi ljudi Kino kluba u čijoj produkciji je do sada urađeno bliže stotinu kratkometražnih dokumentarnih, igranih, animiranih i eksperimentalnih filmova, kao i tri dugometražna igrana filma i dalje veruju da autorski film ima vernu publiku u Novom Sadu.
Festival se, sada već tradicionalno, održava poslednjeg vikenda u oktobru u Kulturnom centru Novoga Sada, a ulaz na sve festivalske dane je besplatan.
Konkurs za slanje filmova na Međunarodni festival kratkometražnog filma Filmski Front raspisuje se tokom juna, a obično traje do septembra meseca. Festival prima igrane, eksperimentalne, dokumentarne i animirane filmove, sa obaveznim uslovom trajanja do 30 minuta, kao i da su rađeni tokom tekuće ili prethodne godine.
Pobednika Srbija/region selekcije bira renomirani tročlani žiri, dok za pobednika Međunarodne selekcije glasa publika.

ČETVRTAK 25.10.

19:00h SVEČANO OTVARANJE FESTIVALA

19:10h MEĐUNARODNA SELEKCIJA

Excuse me, I’m looking for the ping-pong room and my girlfriend,
r: Bernhard Wenger (2018, Austrija, 23’)
Road Accident, r: Anna Dezhurko (2018, Rusija, 13’)
Rocco, r: Gerard Nogueira (2017, Španija, 9’)
I’m Cold Meat, r: Romain Laguna (2017, Francuska, 18’)
Midnight Run, r: Remya Raj (2018, Indija, 14’)
Touch, r: Rachel Anciaux & Laurence De Wilde (2018, Francuska, 2’)
Mayla, r: Rafael Klepfisch ( 2017, Belgija, 11’)
The Waste Land, r: A Cheng Dong (2017, Kina, 15’)

PETAK 26.10

18:00h DOKUFRONT SELEKCIJA

4 godine u 10 minuta, r: Mladen Kovačević (2018, Srbija, 63’)

20:00h MEĐUnarodna selekcija

Lunch Time, r: Alireza Ghasemi (2017, Iran, 16’)
The Last Cruise, r: Hristina Belousova (2018, Uzbekistan, 2’)
Timbo, r: Peiman Zekavat (2017, Velika Britanija, 9’)
We are in a Dream, r: Henna Välkky (2018, Finska, 6’)
Royal Blue, r: Dinko Draganović (2018, Austrija, 20’)
Natural Selection, r: Nikita Tamarov (2018, Rusija, 15’)
Sunscapades, r: Ben Mitchell (2018, Velika Britanija, 4’)
Silent Campine, r: Steffen Geypens (2017, Belgija, 15’)
Teenage Threesome, r: Arkadij Khaet (2017, Nemačka, 4’)
A Family Tale, r: José Corral Llorente (2017, Španija, 13’)

22:00h Srbija/region selekcija

Would You Look At Her, r: Goran Stolevski (2017, Makedonija, 18’)
Peloid, r: Bojan Stijović (2018, Crna Gora, 18’)
Krila i stvari, r: Jelena Gavrilović (2018, Srbija, 15’)
Ljeto ’17, r: Veno Mušinović (2018, Hrvatska, 10’)
Predmeti koji tonu, r: Filip Peruzović (2018, Hrvatska, 23’)
Roze, r: Tamara Todorović (2018, Srbija, 17’)

00:00h HORRORFRONT selekcija

Vonnis, r: Walt Bladt (2018, Belgija, 8’)
Gotcha, r: Stefani Doytchinova (2018, Bugarska, 21’)
Hammer Down, r: Daniel Pasto (2018, Amerika, 3’)
Quidnunc, r: Harry Ayiotis (2017, Kipar, 25’)
What Metal Girls Are Into, r: Laurel Vail, (2017, Amerika, 15’)
Simple Simon, r: Maninder Chana (2018, Kanada, 8’)
Insanium, r: Rui Pedro Sousa (2018, Portugal, 17’)

SUBOTA 27.10.

11:00h Frontić selekcija (izbor animiranih filmova za najmlađe, 6+)

Eho, r: Boriša Simović i Kosta Rakićević ( 2018, Srbija, 8’)
Bijela vrana, r: Miran Miošić ( 2018, Hrvatska, 9’)
Pužić slikar, r: Manuela Vladić-Maštruko ( 2018, Hrvatska, 8’)
Prošlo je s kišom, r: Siniša Ercegovac ( 2018, Hrvatska, 14’)
Bobo, r: Andrej Rehak (2018, Hrvatska, 13’)
Tweet-Tweet, r: Zhanna Bekmambetova (2018, Rusija, 11’)

16:00h

Radionica filmske kritike za srednjoškolce

18:00h

OFF Novi Sad predstavlja: Okupirani bioskop, r: Senka Domanović (2018, Srbija, 87’)

20:00h MEĐUnarodna selekcija

Yover, r: Edison Sanchez (2018, Kolumbija, 14’)
The Fox, r: Sadegh Javadi Nikjeh (2018, Iran, 10’)
May Day, r: Olivier Magis & Fedrik De Beul (2017, Belgija, 22’)
One Night, r: Guillaume Caramelle (2018, Francuska, 2’)
Prisoner of Society, r: Rati Tsiteladze (2018, Gruzija, 15’)
Requiem, r: Juanma Juárez (2018, Španija, 4’)
The Shadow of an Owl, r: Mikhail Shulaev (2018, Rusija, 15’)
Pulse, r: Sarah Forest & Cécile Floucat & Pauline Javelot &
Juliette Gales & Thibaut Wambre & Kevin De Garidel (2018, Francuska, 7’)
A Drowning Man, r: Mahdi Fleifel (2017, Danska, 15’)

22:00h Srbija/region selekcija

Griža Savesti, r: Strahinja Mlađenović (2018, Srbija/Slovenija, 12’)
Sultan of Swell, r: Igor Zečević (2018, Srbija, 2’)
Nitko nije savršen, r: Barbara Vekarić (2018, Hrvatska, 18’)
Tesla izumetnik, r: Dragan Stojmenović (2018, Srbija, 5’)
Majkino zlato, r: Irfan Avdić (2018, Bosna i Hercegovina, 27’)
Silvio zmaj, r: Lucija Bosančić (2017, Hrvatska, 13’)
Mogu sam, r: Nikola Polić (2018, Srbija, 17’)
Banana Boy, r: Matteo Moeschler (2018, Slovenija, 7’)

NEDELJA 28.10

16:00h

Radionica filmske kritike za srednjoškolce, Likovni salon Kulturnog centra Novog Sada

19:00h Srbija/region selekcija

Koliva, r: Andrey Ilievski Volkashin (2017, Makedonija, 24’)
Susret dva istoka, r: Marija Momić (2017, Srbija, 7’)
Pratiš li ti mene?, r: Petra Grgić (2017, Hrvatska, 6’)
Februar, r: Mlađen Minić (2017, Srbija, 20’)
Vražja posla, r: Višeslav Radić (2018, Hrvatska, 1’)
Naopako, r: Filip Zadro (2017, Hrvatska, 13’)
Prioritet, r: Jovana Kovanović (2017, Srbija, 10’)
Strano telo, r: Dušan Zorić (2018, Srbija, 21’)

21:30h DOKUFRONT SELEKCIJA

Majči, r. Josip Lukić (2018, Hrvatska, 52’)

22:30h PROGLAŠENJE POBEDNIKA

23:00h SHORT CLOSING PARTY

PUBeraj